Klädmärket Temple

Temple är ett av de riktiga raketmärkena under 2003 och de har nu slagit sig in hos välkända butiker runt om i landet. Vår nyfikenhet resulterade i att vi skickade ut Emanuel på uppdrag i de långbenta kvinnornas domäner.

– Herrkollektionen kommer till hösten, säger Vibeke Condro.
Det är ingen konstig fråga, däremot är svaret lugnande. För det är sällan som ett märke klarar av att göra sådana kläder som Temple gör idag. Tröja som på dagen passar att ha på kontoret, för att på kvällen lämpa sig för fest. Eller en jacka som passar lika bra till festen som vardag.
Mångsidigheten och möjligheterna till kombinationer mellan glam och vardag är slående. Allan Thaulow och Vibeke Condro är duon som driver Temple. Vibeke är även designern bakom kläderna.
– Temples filosofi är enkel: det ska vara enkelt och väldigt kul, inte för komplicerat, säger hon.
I en reklamkampanj ges uttryck för märkets inställning, då en slogan är ”angels can fly because they take themselves so lightly”. Enkelheten genomsyrar allt.

Vibeke är trots sina 31 år väldigt erfaren. Hon startade klädbutik i Oslo när hon var 16 år gammal, och hon har sedan dess jobbat som säljare för en mängd olika klädmärken.
– Jag har alltid jobbat med kläder på ett eller annat sätt, men tänkt att jag kan göra det bättre själv – göra såna kläder jag själv vill ha.
Därför startade hon för tre år sedan Temple, med en design vilka andra har kallat för ”helt unik”.
– Först nu har vi fått ett enormt genomslag, säger hon och tänker säkert på de nio länder där Temple finns att köpa.
Hennes idé är att blanda stilarter och bryta olika stilar mot varandra. Samtidigt som det ska ha ett stort bruksområde; ett plagg kan vara färgrikt, sportigt – och glammigt.
– Som den här halsduken, säger Vibeke och visar en klädd skyltdocka. Vi tänkte hur man kunde ta den ett steg längre, klädde den i silke och mot kroppen valde vi det mjukare materialet trikå.
Resultatet blir en pösaktig vardagssnygg halsduk, på den ganska luxösa känslan som silket ger den. Men för att kunna exprimentera fram och tillbaka, och sy upp snabba testprover har de finslipat sitt produktionssätt.
– Vi syr upp provkollektioner hemma, istället för att skicka det utomlands, säger hon.
De jobbar på ett sätt vilket ger dem ett övertag, möjligheten att invänta trender. Vilket gör det möjligt för dem att tre månader innan kläderna når butikerna göra designen, mot cirka ett år jämfört med andra märken.
Deras anställda består av nitton långbenta flickor. Som tagna ur vilken pojkdröm som helst. Vibeke viftar bort det, och kallar företaget litet.
– Vi jobbar som ett litet företag som kan hålla på låga marginaler, säger hon, det ger oss möjlighet att hålla låga priset på varorna och låga priser för kunderna.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *